انواع (Vector Quantization (VQ :

کمی سازی برداری (Vector Quantization (VQ، روشی بسیار مؤثر برای صرفه جویی در پهنای باند و ذخیره سازی برای کد گذاری گفتار و کد نویسی تصویر است. روشهای کمی سازی برداری سنتی را می توان با توجه به مراحل تولید کتاب آن ها،دسته بندی کرد. 

روشهای کمی سازی برداری سنتی را می توان با توجه به مراحل تولید کتاب آن ها، به هفت نوع زیر تقسیم کرد :

کمی سازی برداری ساختار درختی

کمی سازی برداری جمع مستقیم

کمی سازی برداری ضرب دکارتی

کمی سازی برداری مشبک

کمی سازی طبقه بندی شده

کمی سازی برداری بازخورد

کمی سازی برداری فازی


در کمی سازی برداری معمولی، برای فشرده سازی تصاویر، همبستگی بین بلوک های مجاور در نطر گرفته نمی شود و فقط همبستگی بین پیکسل های هر بلوک در نظر گرفته می شود،بنابراین نرخ بیت پایین تری به دست می آید. به همین خاطر،انواع بهبود یافته روش کمی سازی برداری وجود دارد، که ما به چند نمونه از آن می پردازیم:

  • کمی سازی برداری براساس طرح انطباق محلی (Locally Adaptive Scheme)(LAS)
  • کمی سازی برداری براساس کد مرتبه جستجو (Search Order Coding) (SOC)
  • کمی سازی برداری براساس تطبیق جوانب (Side match and overlap match) (SMVQ,OMVQ)

کمی سازی برداری براساس طرح انطباق محلی :

از این روش برای فشرده سازی جدول اندیس استفاده می شود.در این روش اندیس هایی که اخیرا برای کد شدن استفاده شده اند، در یک لیست، بدون مقدار اولیه ذخیره می شوند.روش انتقال به جلو در لیست، کمک می کند تا با احتمال بیشتری بتوان اندیس جاری را در یکی از مکان های ابتدایی لیست پیدا کرد.به منظور کد کردن هر اندیس،اندیس مورد نظر در لیست جستجو می شود، اگر آن اندیس در لیست پیدا شد، عدد مکان آن اندیس در لیست، برای کد کردن آن اندیس استفاده می شود و آن اندیس از آن مکان در لیست، به ابتدای لیست منتقل می شود. اگر اندیس در لیست پیدا نشد، یک کد خاص همراه آن اندیس اصلی می آید و اندیس جدید به ابتدای لیست اضافه می شود.


کمی سازی برداری براساس کد مرتبه جستجو :

 اندیس های زیادی در جدول اندیس هر تصویر، برابر با یکی از اندیس های واقع شده در همان ناحیه از جدول است. در این روش از این ویژگی برای فشرده سازی جدول اندیس استفاده می شود. در این روش برای هر اندیس، یک مسیر از قبل تعریف شده وجود دارد که برای اندیس جاری جستجو می شود، اگر پیدا شد، کد مرتبه جستجو است و اگر پیدا نشد، مقدار اصلی اندیس، برای کد کردن بلوک جاری مورد استفاده قرار می گیرد. برای جداسازی مرتبه جستجوی اندیس و مقدار اصلی اندیس، یک بیت نشانگر، قبل از کد هر اندیس مورد استفاده قرار می گیرد


کمی سازی برداری براساس تطبیق جوانب :

این روش بر مبنای پیشگویی عمل می کند. در این روش، در زمان کد کردن هر بلوک، پیسکل های مرزی بلوک های بالا و سمت چپ که قبل از بلوک جاری، کد شده اند، مورد استفاده قرار می گیرند، تا کلمه کدهایی که کناره های آن ها بیشترین تطابق را با پیکسل های همسایه دارند، پیدا شوند.از کلمه های پیدا شده کتابچه کد محلی ساخته می شود، و بعد بلوک جاری، با اندیس نزدیک ترین کلمه کد از کتابچه کد محلی، کد می شود.کتابچه کد محلی از کتابچه کد اصلی، کلمه کد کمتری دارد، بنابراین تعداد بیت کمتری برای نمایش اندیس ها نیاز است.این روش علاوه بر فشرده سازی بیشتر، میزان مصنوعیت در لبه های بلوک های تصویر را هم کاهش می دهد.


منابع :

مقاله 1

مقاله 2

پایان نامه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.